European Comunity
   PREV / NEXT
Art and science 

The circulation of contemporary languages demonstrates how the arts bring their relationship with the process, history and future of science, into play.  This encounter occurs within the debate between identity and difference. It relates to communication in today's societies and in particular is bound up with the societies of Europe, both in themselves and looking outwards to the rest of the world.

Whether the gaze of the artist is individual or the expression of a collective search for identity, it does not detract from the challenge and potential of technology or reduce it to a dispassionate usefulness.  The artist questions himself about the 'secret' mechanisms of knowledge, about their mode of experimentation and the transmission of the emotions that arise from technology.

 

Sidereus Nuncius.
Narrazioni tra arte, fede e scienza

Created by Paolo Pierazzini, Isabel Preuilh and Maurizia Settembri, the project reopens a dialogue between art, faith and thought. Workshops and moments of encounter are the framework for artists, scientists, scholars and theologists to explore and recreate a new shared alphabet and new methodologies of creative communication. 

The basis of research is a reflection on the figure of Galileo. Galileo is the symbol of a fusion between different forms of knowledge: a man of science and of letters, an artist and a poet. The project challenges artists to bring together artistic disciplines with new technologies, in theatre, music and the performing arts in general.

www.sidereusnuncius.net/sidereus/ita/progetto.html


Open Sources / Mixed Media Live

The project consisted of a series of live events, installations, professional development and technical workshops. It acted as a platform of direct meeting and exchange between national and international groups working on the development and utilisation of new technologies for the free production and circulation of work and knowledge. The process was articulated to look with a converging perspective at the dual possibilities of the technical and the artistic.


 

 

Arte e scienza

La circolazione dei linguaggi della contemporaneità, insieme al dibattito tra identità e differenza nella comunicazione e nelle società e comunità dei nostri giorni, in particolare di quelle europee in relazione a se stesse e al resto del mondo, evidenzia come in profondità le arti mettano in gioco il loro farsi con l'elaborazione, la storia, il futuro della scienza, e lo sguardo d'artista, individuale che sia o espressione di identità collettive alla ricerca di se stesse, non si sottrae alle sfide e alle potenzialità utili delle tecnologie usandole con il massimo della spregiudicatezza, ma in verità aspira a interrogarsi sui meccanismi segreti dei saperi, sulle loro modalità di sperimentazione e di confronto con l'immaginario della gente, con il prodursi e comunicarsi delle emozioni e dei linguaggi ad esse connessi nella produzione e nella fruizione.

 

Sidereus Nuncius.
Narrazioni tra arte, fede e scienza

Il progetto, ideato da Paolo Pierazzini, Isabel Preuilh e Maurizia Settembri, nasce dalla volontà di riaprire un dialogo tra arte, fede e pensiero scientifico. Laboratori, workshop, momenti di incontro e confronto sono l'ossatura di una ricerca che coinvolge artisti, scienziati, studiosi e teologi, chiamati a mettere in discussione e ricomporre nuovi alfabeti da condividere, nuove e creative metodologie di comunicazione.
Base della ricerca è la ricca riflessione sulla figura di Galileo, simbolo della fusione dei saperi, uomo di scienza, artista, letterato e poeta; il progetto affida agli artisti il compito di mettere a confronto e in relazione le discipline artistiche con le nuove tecnologie, nel teatro, nella musica, e più in generale nel campo delle arti performative.

www.sidereusnuncius.net/sidereus/ita/progetto.html

 

Open Sources / Mixed Media Live

Il progetto, a cura di Tommaso Arosio e Andrea Mi, nell'ambito di Fabbrica Europa 2006, prevedeva una serie di eventi dal vivo, installazioni, percorsi di approfondimento e workshop tecnici.
Una piattaforma di incontro e scambio diretto tra le principali realtà nazionali e internazionali impegnate nello sviluppo e nell'utilizzo di nuove tecnologie per la libera produzione e circolazione delle opere e del sapere. Un percorso articolato per percorrere in parallelo i binari della tecnica e dell'arte in una prospettiva convergente.